Υλικό Αξιοποίησης

Mαθαίνω να αγαπώ τον άνθρωπο

Α. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

1. Δυσκολεύομαι να μιλάω για τα συναισθήματα μου σε άλλους ΚΑΘΟΛΟΥ ΛΙΓΟ ΠΟΛΥ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ
2. Δεν ξέρω πώς να δείξω στους κοντινούς μου ανθρώπους ότι τους νοιάζομαι
3. Μπορώ να μπω στη θέση του άλλου και να καταλάβω πως νιώθει
4. Δυσκολεύομαι να υπερασπιστώ τον εαυτό μου
5. Μπορώ να αποφασίσω ποιους ανθρώπους θα έχω φίλους
6. Δεν θυμώνω όταν μου επιτίθενται λεκτικά
7. Αισθάνομαι ένοχος για ορισμένα πράγματα που έχω κάνει στο παρελθόν
8. Ο θυμός μου επανεμφανίζεται σε συγκεκριμένες καταστάσεις ή σε συγκεκριμένα πρόσωπα
9. Μελαγχολώ συχνά
10. Δεν χρειάζεται να με ενθαρρύνει κάποιος για να ξεκινήσω την προσπάθεια μου για κάτι
11. Με ανακουφίζει να αφήνω τον εαυτό μου να κλάψει
12. Ντρέπομαιόταν πρέπει ναμιλήσω δημόσια.
13. Δεν μπορώ να καταλάβω τι αισθάνονται οι άλλοι για εμένα
14. Ζηλεύω εύκολα κάτι που μου λείπει.
15. Ανησυχώ συνεχώς για απλά καθημερινά θέματα      

 

B. ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Δημιουργούμε ιστορίες (μικρά σκετς), είτε από την σχολική ζωή , είτε από την καθημερινότητα, τα οποία προκαλούν διαφορετικά συναισθήματα στους μαθητές.

Οδηγίες:

Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες των 3 ατόμων και σκέφτονται να δημιουργήσουν μια ιστορία με την βοήθεια του εκπαιδευτικού. Εδώ ,ανάλογα την ηλικιακή βαθμίδα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να τους δώσει και έτοιμες ιστορίες για να διευκολυνθούν. Κάθε ιστορία θα πρέπει να προκαλεί διαφορετικά συναισθήματα και οι μαθητές μπορούν να δίνουν έμφαση με τις εκφράσεις των προσώπων τους.

Σκοπός είναι οι υπόλοιποι μαθητές να προσπαθούν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των μικρών πρωταγωνιστών, ανάλογα την ιστορία, καλλιεργώντας έτσι την ενσυναίσθηση (π.χ ερωτώνται «Πως πιστεύετε ότι ένιωσε η Μαρία όταν την αγκάλιασε η φίλη της ζητώντας συγγνώμη ;» ). Τέλος, επιβεβαιώνονται τα συναισθήματα από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές.

Γ. Εικαστικά: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΡΤΕΛΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

Οι μαθητές δημιουργούν καρτέλες μαθαίνοντας και ξεχωρίζοντας τα συναισθήματα.

Οδηγίες:

  • Αρχικά, ο εκπαιδευτικός διαλέγει κάποιες ιστορίες, είτε από βιβλία είτε από την καθημερινή ζωή. Γίνεται ανάγνωση των ιστοριώνκαι οι μαθητές προσπαθούν να αναγνωρίσουν με βάση την εμπειρία τους και την ενσυναίσθηση τους πως νιώθουν οι ήρωες. Ο εκπαιδευτικός , μπορεί να επιλέξει ακόμα, κάποιες κοινωνικές ιστορίες που έχουν εποπτικό υλικό και να προβληθούν στην τάξη, για να είναι πιο παραστατικό.
  • Στη συνέχεια, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και κάθε μια αναλαμβάνει να φτιάξει μια καρτέλα – ζωγραφιά που θα εκφράζει ένα συγκεκριμένο συναίσθημα . Προτείνονται 5 βασικά συναισθήματα να δημιουργήσουν (χαρά- λύπη- φόβος- ζήλια- θυμός), για να είναι εύκολο να διακριθούν μεταξύ τους.
  • Τέλος, οι καρτέλες αυτές μπορούν να χρησιμοποιούνται καθημερινά στην τάξη. Ανάλογα με διάφορα περιστατικά που θα συμβαίνουν μπορεί ο εκπαιδευτικός να βγάζει την αντίστοιχη καρτέλα στους μαθητές (τεχνική του καθρέφτη), για να βλέπουν πως οι ίδιοι νιώθουν. Εναλλακτικά μπορούν οι ίδιοι να σηκώνουν την καρτέλα δείχνοντας στους άλλους τα συναισθήματά τους.

Άγρια ζώα της Ελλάδας

Α. Οικολογικό επιτραπέζιο φιδάκι (κατασκευή).

Υλικά: χαρτόνι, φωτογραφίες με ζώα που κινδυνεύουν και με ζώα που είναι ασφαλή, ζάρια.

Οι μαθητές σχεδιάζουν το φιδάκι και κολλούν μπερδεμένα τις φωτογραφίες. Το παιχνίδι ξεκινάει, χωρίζονται σε 4-5 ομάδες. Οι μαθητές ρίχνουν τα ζάρια, όταν τυχαίνει να βρεθούν σε εικονίδιο με σκουπίδια, καμένα δάση κλπ. χάνουν θέσεις , ενώ όταν τους τυχαίνει να βρεθούν σε πάρκα φώκιας κλπ. κερδίζουν θέσεις.

Σκοπός να αποφύγουν όσο το δυνατόν περισσότερα καταστροφικά για τα ζώα «κουτάκια» για να νικήσουν.

B. ΤΑ ΖΩΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥΣ

Οι μαθητές καλούνται να αναγνωρίσουν το φυσικό περιβάλλον στο οποίο πιστεύουν ότι ζει κάθε ζώο

Οδηγίες:

Η τάξη χωρίζεται σε 2 ομάδες. Δίνεται σε κάθε ομάδα ένα χαρτόνι, εικόνες από διάφορα μέρη της φύσης (λίμνες, δάση, πεδιάδες, θάλασσα κ.α.) και εικόνες διάφορων ζώων.

Οι μαθητές χρειάζεται να βρουν πού ζει το κάθε ζώο και να κάνουν ένα κολλάζ, σε συνδυασμό με ζωγραφική, όπου το κάθε ζώο θα είναι κολλημένο στο φυσικό του περιβάλλον. Μπορούν να βάλουν στο πάνω μέρος του χαρτονιού βουνά , δάση κλπ. , ενώ προς το κάτω μέρος ποτάμι που καταλήγει στη θάλασσα κλπ. Και αντιστοίχως να τοποθετηθεί το κατάλληλο ζώο.

Καλό είναι να προηγηθεί μια συζήτηση ή η ανάγνωση ενός κειμένου ειδικά στις μικρές ηλικίες, ώστε να βοηθηθούν ακόμα περισσότερο.

Γ. ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ ΤΑ ΖΩΑ

Να δημιουργηθεί ένας κατάλογος με τους τρόπους που μπορούμε να προστατεύσουμε τα ζώα που κινδυνεύουν , άρα και το περιβάλλον.

Οδηγίες:

Ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει εικόνες, βίντεο ή απλά να αναφέρει τους τρόπους και τους λόγους για τους οποίους κινδυνεύουν τα ζώα. Οι μαθητές καλούνται να βρουν τις αιτίες και να τις καταγράψουν. Μ’ αυτόν τον τρόπο να καταγράψουν τις ενέργειες που χρειάζεται να κάνουν οι άνθρωποι, ώστε να βοηθήσουν στην προστασία τους. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού δημιουργείτε ένας κατάλογος με προτάσεις. Στη συνέχεια, αναρτούνται στην τάξη και επεκτείνοντας την δραστηριότητα μπορεί να γίνει μια σύντομη παρουσίαση και στις υπόλοιπες τάξεις για τα ζώα που κινδυνεύουν.

Ελλάδα: χώρα ποιητών και συγγραφέων

Α. ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ- ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

Επιλογή διάφορων σημαντικών ποιητών από την αρχαία Ελλάδα έως και σήμερα και αναπαράστασή τους. Οι μαθητές μπορούν να μεταμφιεστούν (φορώντας γυαλιά, γένια κλπ) και να απαγγείλουν διάφορους σημαντικούς στοχασμούς που έχουν θέσει οι λογοτέχνες στην αντίστοιχη γλώσσα (αρχαία, καθαρεύουσα, ποιητικός λόγος κλπ.). Το κοινό-μαθητές μπορεί να τους κάνει ερωτήσεις για ό,τι θα ήθελαν να μάθουν.

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Οι μαθητές καλούνται να γνωρίσουν πως η λογοτεχνία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της τέχνης.

Οδηγίες:

  • Γίνεται συζήτηση με τους μαθητές , για το πώς η λογοτεχνία επηρεάζει την καλλιτεχνική ζωή και το αντίστροφο. Οι τομείς που μπορεί να γίνει σύνδεση είναι πολλοί ενδεικτικά αναφέρεται η μουσική, η ζωγραφική, το θέατρο και ο κινηματογράφος.
  • Αρχικά, δίνεται στους μαθητές ένα ποίημα γνωστού λογοτέχνη. Στη συνέχεια, το ποίημα ακούγεται μελοποιημένο. Ακολουθεί συζήτηση για τη σύνδεση της λογοτεχνίας με την μουσική. Αντιστοίχως, για την ζωγραφική δίνονται έργα που οι καλλιτέχνες έχουν επηρεαστεί από κάποιο λογοτεχνικό έργο.
  • Τέλος, για το θέατρο και τον κινηματογράφο αναφέρονται, κάποια λογοτεχνικά έργα που έχουν γίνει θεατρικές παραστάσεις ή αντίστοιχα κινηματογραφικές.

Γ. ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ (ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΠΠΣ)

Οι μαθητές διαβάζουν διαφορετικά βιβλία και τα παρουσιάζουν.

Οδηγίες:

  • Αρχικά, οι μαθητές διαλέγουν ένα βιβλίο που το θεωρούν ενδιαφέρον από την βιβλιοθήκη του σχολείου. Εφόσον το διαβάσουν δημιουργούν μια βιβλιοπαρουσίαση, η οποία περιλαμβάνει τα βασικά στοιχεία του βιβλίου (τίτλος, όνομα συγγραφέα κλπ.), μια σύντομη περίληψη και μια ζωγραφιά που αντιπροσωπεύει γι αυτούς το βιβλίο.
  • Σκοπός είναι να γίνει μια έκθεση με τα βιβλία που έχει διαβάσει κάθε μαθητής.

Η γη ανήκει σε όλα τα παιδιά του κόσμου/ λέμε όχι στο ρατσισμό

Α. ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ.

Οι μαθητές και ο εκπαιδευτικός επιλέγουν διάφορες χώρες (ενδεικτικά 5) χωρίζονται στις αντίστοιχες ομάδες.

Σκοπός είναι να ανακαλύψουν τα βασικά χαρακτηριστικά που αφορούν τον τρόπο ζωής, τις διατροφικές συνήθειες, παραδοσιακές εορτές αλλά και τα σημαντικά μνημεία της κάθε χώρας. Στη συνέχεια, κάθε ομάδα φτιάχνει μια δική της ολιγόλεπτη θεατρική παράσταση, φορώντας χειροποίητες (π.χ. από χαρτόνι) παραδοσιακές στολές, κρατώντας χαρακτηριστικά αντικείμενα κ.α. , αναπαριστάνοντας έτσι τον τρόπο ζωής των κατοίκων κάθε χώρας.

Β. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΣΑΣ

Οι μαθητές συνειδητοποιούν πως όταν εργάζονται όλοι μαζί μπορούν να καταφέρουν περισσότερα. Στόχος τους να φτιάξουν μια αφίσα ενάντια στον Ρατσισμό.

Οδηγίες:

  • Αρχικά, οι μαθητές καλούνται να ανασύρουν από την μνήμη τους, ή να ερευνήσουν βρίσκοντας, ανθρώπους από όλον τον κόσμο που με κάποιο τρόπο έχουν συνεισφέρει στην ανθρωπότητα (π.χ. επιστήμονες, καλλιτέχνες, αθλητές).
  • Γίνεται συζήτηση με τον εκπαιδευτικό για το κοινωνικό φαινόμενο του Ρατσισμού, εστιάζοντας στην μεγάλη σημασία που έχει η συνεργασία όλων των λαών για την εξέλιξη του ανθρώπου σε όλους τους τομείς.
  • Στη συνέχεια, οι μαθητές αφού χωριστούν σε ομάδες, καλούνται να βρουν υλικό από διάφορες χώρες και να δημιουργήσουν μια αφίσα που να παρουσιάζει την ανάγκη για συνεργασία όλων των λαών, προβάλλοντας την με κάθε τρόπο συμβολή των διαφορετικών αυτών χωρών.

Γ. ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ/ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ

Οι μαθητές γνωρίζουν τον «ξένο» μέσα από άλλα μάτια και κατανοούν τα προβλήματα τους.

Οδηγίες:

  • Αρχικά, αφού γίνει σχετική συζήτηση, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 3-4 ατόμων και καταγράφουν τις δυσκολίες και τα προβλήματα που πιστεύουν ότι αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στην χώρα μας, και κυρίως τα παιδιά.
  • Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός μπορεί να διαβάσει αποσπάσματα από μαρτυρίες τέτοιων παιδιών (ενδεικτικά δίνεται οσύνδεσμος http://www.a-athinon.gr/wp-content/uploads/2012/03/diadromes1.pdf). Αφού ακολουθήσει συζήτηση, οι μαθητές συνεργατικά καταγράφουν ένα κείμενο για το πως θα ήθελαν να είναι οι συνθήκες και η αντιμετώπιση των μεταναστών.
  • Τέλος, διαβάζονται παραμύθια από διάφορες χώρες (ενδεικτικά http://www.a-athinon.gr/wp-content/uploads/2012/03/paramithia.pdf) καιμε τα δεδομένα που έχουν συλλέξει μπορούν φτιάξει ομαδικά όληη τάξη ένα παραμύθι ή ένα ποίημα κατά του Ρατσισμού.

Nικάμε τη βία και τον σχολικό εκφοβισμό

Α. ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ -ΦΤΙΑΧΝΩ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες (4-5ατόμων). Στόχος της δραστηριότητας αυτής είναι να προωθηθεί ο σεβασμός και να ξεχωρίσουν οι μαθητές πότε κάποιο, ενδεχομένως αστείο τους , μπορεί να λειτουργήσει ως bullyingαπέναντι στους συμμαθητές τους.

Αρχικά,

Μπορεί να γίνει μια συζήτηση με τους μαθητές σχετικά με τις δικαιολογίες στις οποίες μπορεί να καταφεύγουν κάποιοι άνθρωποι για να δικαιολογήσουν τον εκφοβισμό που ασκούν σε άλλους. Στη συνέχεια, δίνεται στους μαθητές ανά ομάδα ένας μικρός κατάλογος παρεξηγημένων φράσεων. Οι μαθητές καλούνται να διαβάσουν τις πέντε φράσεις που τους δόθηκαν και να τις βάλουν στη σειρά ανάλογα με τον «αρνητικό αντίκτυπο» που έχουν (ποια προκαλεί τη χειρότερη αντίδραση αν ειπωθεί σε κάποιον). Μπορούν να γίνουν ερωτήσεις όπως – Ποιο συναίσθημα θα νιώθατε αν αυτή απευθυνόταν σε σας; – Πώς νομίζετε ότι νιώθουν οι άλλοι;

Ομαδική Εργασία - Κανόνες Συμπεριφοράς

Για να προβληματιστούν οι μαθητές μπορεί να ερωτηθούν πώς θα ένιωθαν αν έφταναν στην ουρά την ίδια στιγμή με κάποιον άλλο. Θα σπρώχνονταν να μπουν πρώτοι, θα παραχωρούσαν τη θέση στο άλλο παιδί ή θα το κατηγορούσαν ότι τους παίρνει τη σειρά;

Στη συνέχεια, εξηγείται ότι ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο καθορίζεται από κοινωνικές ή συμπεριφορικές νόρμες (κανόνες). Οι ομάδες βρίσκουν και αναφέρουν διάφορες κοινωνικές νόρμες τις οποίες οφείλουν να τηρούν και όλη η τάξη διαλέγει τις νόρμες που είναι σημαντικές και θα χρησιμοποιούσαν οπουδήποτε. Σ’ αυτό το σημείο μπορεί να τονιστεί πώς αυτές , ενδεχομένως αλλάζουν ανάλογα με τον πολιτισμό, την πίστη ή το φύλο του ατόμου ή ανάλογα με την κοινωνική περίσταση, το πρόσωπο, τον χώρο κ.α. Τέλος , όλοι μαζί φτιάχνουν σε ένα χαρτόνι τους κανόνες που αποφάσισαν πως είναι οι πιο σημαντικοί και τοποθετείται στην σχολική τάξη.

Ενδεικτικοί Κανόνες Θετικής Συμπεριφοράς (προτεινόμενοι από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Ενδυναμώνω- Εnable» 2015)

Όταν συναντάς κάποιον, να τον χαιρετάς. Να μιλάς μόνο όταν σου απευθύνουν τον λόγο. Να απαντάς όταν σε ρωτούν. Να είσαι καλός ακροατής. Να κοιτάζεις στα μάτια τον συνομιλητή σου. Μην φωνάζεις. Μην βρίζεις. Να λες «παρακαλώ» όταν ζητάς κάτι. Να λες «ευχαριστώ» όταν κάποιος κάνει κάτι για σένα. Να σέβεσαι τον προσωπικό χώρο των άλλων. Να τρως μόνο σε χώρους που επιτρέπεται. Μην μιλάς με το στόμα γεμάτο. Να μασάς με το στόμα κλειστό. Να προσέχεις την προσωπική σου υγιεινή. Να προσέχεις την αμφίεσή σου. Να φοράς καθαρά ρούχα. Να βουρτσίζεις τα δόντια σου. Μην σκαλίζεις τη μύτη σου. Να είσαι προσεκτικός όταν χρησιμοποιείς κοινόχρηστες τουαλέτες. Να είσαι καλοπροαίρετος με όλους. Να περιμένεις τη σειρά σου. Να πληρώνεις για ό,τι παίρνεις από κάποιο μαγαζί. Να τηλεφωνείς για να ενημερώσεις ότι θα αργήσεις. Να χρησιμοποιείς το κινητό τηλέφωνο μόνο στους χώρους που επιτρέπεται. Να ζητάς άδεια για να βγεις από την τάξη. Μην ακούς μουσική με ακουστικά όταν βρίσκεσαι σε παρέα. Να είσαι πάντα στην ώρα σου. Να λες πάντα την αλήθεια.

Β. Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ «ΜΕΤΑ-ΣΤΙΓΜΗΣ» ΚΑΙ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ                                

Οι μαθητές μαθαίνουν έναν τρόπο να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους και να γίνονται κριτές των συμπεριφορών τους, κυρίως στιγμές που καταβάλλονται από έντονα συναισθήματα και δεν μπορούν να ελέγξουν τον εαυτό τους.

Οδηγίες:

  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμων. Ο εκπαιδευτικός δείχνει στους μαθητές κάποιες φωτογραφίες ή βίντεο που προκαλούν διαφορετικά συναισθήματα (όπως μια φωτογραφία με ένα θλιμμένο κουτάβι, ένα βίντεο από κάποιον που κάνει μπάντζιτζάμπινγκ, ένα βίντεο με μια καταστροφή όπως σεισμό κλ.π.) .
  • Ακολουθεί συζήτηση για το πώς τους κάνει να νιώθουν και ζητείτε από τους μαθητές να συζητήσουν πώς μεταβάλλονται τα συναισθήματα που βιώνουν.
  • Στη συνέχεια, μπορούν να γράψουν πέντε στρατηγικές με τις οποίες διαχειρίζονται τα αρνητικά συναισθήματα.
  • Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού εστιάζουν στη «μετά-στιγμή». Η «μετά-στιγμή» είναι το μικρό βήμα πίσω που κάνουμε όταν απομακρυνόμαστε από την κατάσταση, για να σταματήσουμε και να σκεφτούμε πριν ενεργήσουμε. Αναρωτιόμαστε, πώς θα αντιδρούσε «ο καλύτερός μας εαυτός» σε αυτή την περίσταση και ποια στρατηγική μπορούμε να χρησι- μοποιήσουμε προκειμένου οι πράξεις μας να αντικατοπτρίζουν τον καλύτερο εαυτό μας. Με την πάροδο του χρόνου και με την εξάσκηση, οι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα αντικαταστήσουν τις αναποτελεσματικές αντιδράσεις με άλλες, περισσότερο εποικοδομητικές, οι οποίες τους ενδυναμώνουν σε δύσκολες καταστάσεις. Με αυτό τον τρόπο θα κάνουν καλύτερες επιλογές, θα οικοδομήσουν υγιέστερες σχέσεις και θα βιώσουν περισσότερες ευτυχισμένες στιγμές.
  • Τέλος, μπορεί να γίνει βιωματικά η χρήση της μετά-στιγμής κάνοντας οι μαθητές θεατρική αναπαράσταση κάποιων περιστατικών bullying και στη συνέχεια, να εκφράζουν πως αλλιώς θα μπορούσαν να διαχειριστούν την ίδια κατάσταση.

Γ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Δημιουργήστε μια σειρά από ηχητικά σποτάκια/βίντεο 5-10 δευτερολέπτων με μαθητές που λένε φωναχτά τις «δικαιολογίες». Συγκρίνετε πώς εκφράζονται οι μαθητές και ζητήστε τους αντιδράσεις στις «δικαιολογίες».

ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: Δημιουργήστε ποιήματα (https://www.youngwriters.co.uk/types-kennings) (κάθε στίχος να αποτελείται από δύο λέξεις) όπου συνοψίζονται οι «δικαιολογίες». Καταγράψτε/δημοσιεύστε ποιήματα στην ιστοσελίδα του σχολείου ή στη σελίδα κάποιου μέσου κοινωνικής δικτύωσης αφιερωμένη στο θέμα.

ΜΟΥΣΙΚΗ: Δημιουργήστε σε στιλ μουσικής ραπ ένα σύντομο μήνυμα που προτείνει μια θετική στρατηγική διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων. Επιλέξτε την κατάλληλη μουσική επένδυση.

 

 


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Α. 1. ΕΚΦΡΑΣΗ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ : ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΟΥΣΕΙΟ

Οδηγίες:

  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4- 5 ατόμων. Εφόσον γίνεται συζήτηση και υπενθύμιση στους μαθητές για τα ευρήματα του κάθε μουσείου, διαλέγει κάθε ομάδα το μουσείο με το οποίο την ενδιαφέρει να ασχοληθεί.
  • Οι ομάδες διαλέγουν από 3-4 διαφορετικά εκθέματα από το μουσείο που έχουν επιλέξει και τα δημιουργούν με ποικίλους τρόπους. Τα εκθέματα, καλό θα είναι να είναι διαφορετικά (π.χ. αγγεία, αγάλματα, κοσμήματα, ειδώλια, κεφαλές κ.α.) . Η δημιουργία τους μπορεί να γίνει με πυλό ή και με άλλα υλικά , όπως γάζες από πυλό, χαρτί, χαρτόνι ή πλαστελίνη.
  • Στο τέλος, γίνεται η παρουσίαση των δημιουργημάτων της κάθε ομάδας στην τάξη. Δημιουργείται η «γωνιά των μουσείων» της τάξης, όπου οι μαθητές εκθέτουν τις δημιουργίες τους, παρουσιάζοντάς τα όπως και σε ένα μουσείο. Δημιουργούν καρτέλες για το καθένα, όπου αναγράφεται :
    α) το όνομά του
    β) εποχή που χρονολογείται
    γ) ως τι χρησίμευε ή τι είναι .

Α. 2 ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΜΟΥΣΕΙΟ

Οι μαθητές , όπως είναι ήδη χωρισμένοι σε ομάδες, αναλαμβάνουν ρόλους με βάση τις αρμοδιότητες που υπάρχουν σε ένα μουσείο (π.χ. ξεναγοί, γραμματεία, ταμίας). Έτσι, οι υπόλοιποι μαθητές γίνονται επισκέπτες στο μουσείο (της κάθε ομάδας) , όπου υπάρχουν και οι δημιουργίες της ομάδας. Η δραματοποίηση μπορεί να γίνει διαθεματικά (π.χ. με τα μαθηματικά κάνοντας ο ταμίας συναλλαγές). Τέλος, μπορεί και μια άλλη τάξη ή τμήμα να επισκεφτεί τα μικρά μουσεία των μαθητών.

Β. 1. ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ – ΕΚΦΡΑΣΗ : ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Οδηγίες:

  • Οι μαθητές έχοντας δημιουργήσει το μουσείο τους, είτε με την παραπάνω δραστηριότητα είτε φανταστικά, μπορούν να γράψουν προσκλήσεις για να καλέσουν άλλα τμήματα να τους επισκεφτούν ή για να καλέσουν τους γονείς τους, συγγενείς τους και όποιον άλλο επιθυμούν.
  • Στις προσκλήσειςμπρούν να αναφέρουν πόσο σημαντικό είναι κανείς να γνωρίσει το μουσείο τους (αναφέροντας βασικά στοιχεία του), γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζουμε- επισκεπτόμαστε γενικά τα μουσεία της χώρας μας και τι επρόκειτο να δουν στο δικό τους.

Β. 2. ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ – ΕΚΦΡΑΣΗ : ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΕ ΜΟΥΣΕΙΑ

Οι μαθητές και ο εκπαιδευτικός συζητούν για την μεγάλη αξία των εκθεμάτων καθώς και πως αυτά κατάφεραν να διατηρηθούν στο χρόνο. Έχοντας δραματοποιήσει την επίσκεψή τους σε ένα μουσείο και έχοντας ανακαλύψει έμπρακτα κάποια προβλήματα που δημιουργήθηκαν (π.χ. οι συμμαθητές τους άγγιζαν τις δημιουργίες τους με κίνδυνο να τις χαλάσουν), καλούνται να συντάξουν ένα κατάλογο με κανόνες- οδηγίες για τη σωστή συμπεριφορά τους σε μουσεία. Έπειτα μπορούν να τον αναρτήσουν πάνω από τη «γωνιά του μουσείου » της τάξης τους.

Γ. 1. ΕΚΦΡΑΣΗ­ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ : ΚΟΛΛΑΖ

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδας των 3-4 ατόμων και κάθε μια αναλαμβάνει διαφορετικές αρμοδιότητές με σκοπό τη δημιουργία ενός κολλάζ με θέμα τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας.

Οδηγίες:

  •     Οι αρμοδιότητες μοιράζονται σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Κάποιες ομάδες χρειάζεται να βρουν εικόνες και φωτογραφίες από τους παρακάτω αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας:
    ΑΚΡΟΠΟΛΗ
    ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
    ΟΛΥΜΠΙΑ
    ΔΕΛΦΟΙ
    ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
    ΜΥΚΗΝΕΣ
    ΚΝΩΣΟΣ
    ΦΑΙΣΤΟΣ
  • Άλλες ομάδες χρειάζεται να τις ερευνήσουν και να βρουν σημαντικές πληροφορίες για αυτούς τους χώρους και άλλες ομάδες αναλαμβάνουν να τους κατανομήσουν είτε φτιάχνοντας ένα χρονοδιάγραμμα (από τον παλαιότερο αρχαιολογικό χώρο στο νεότερο) είτε με βάση τη γεωγραφική τους θέση (δημιουργώντας έναν χάρτη όπου θα τοποθετηθούν).
  • Τέλος, εφόσον είναι όλα τα υλικά έτοιμα μπορούν να ξεκινήσουν τη δημιουργία του κολλάζ, τοποθετώντας εικόνες και μικρά κείμενα που περιγράφουν κάθε χώρο.

Γ. 2. ΕΚΦΡΑΣΗ­ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ : ΑΦΙΣΑ

Εναλλακτικά , μπορεί η τάξη να δημιουργήσει μια αφίσα, στην οποία θα προβάλλεται το μουσείο που έχει δημιουργήσει (από την προηγούμενη δραστηριότητα). Για αυτήν την δραστηριότητα ακολουθούνται οι τυπικοί κανόνες της δημιουργίας μιας αφίσας.