Αρχαία Ελλάδα

ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

Η ηθοποιός Θέμις Μπαζάκα μαζί με τη μικρή Βασιλική Καρρά, προσκαλούν τους μαθητές, να επιλέξουν διαδραστικά με τα ασύρματα τηλεχειριστήρια τους και μέσω εφαρμογών πολυμέσων (multimedia), να «επισκεφθούν» για να γνωρίσουν τα μεγαλύτερα ελληνικά μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
Επίσης, τους προσκαλούν να συμμετάσχουν διαδραστικά σε ψυχαγωγικό παιγνίδι γνώσεων που ακολουθεί κάθε ενότητα και να ενημερωθούν έτσι για τις μουσειακές συλλογές και την αξία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι που «επισκέπτονται» κινηματογραφικά μέσω του προ- γράμματος είναι: η Ακρόπολη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η Βεργίνα, οι Δελφοί, η Ολυμπία, η Κνωσός και το μουσείο του Ηρακλείου, οι Μυκήνες και η Επίδαυρος.

Εκπαιδευτικός στόχος του διαδραστικού κινηματογραφικού προγράμματος

Βασικό σκοπό αποτελεί η καλλιέργειαενός αισθήματος ενδιαφέροντος, υψηλής εκτίμησης και θαυμασμού για τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και τα μνημεία του.Επιμέρους εκπαιδευτικοί στόχοι αποτελούν:

  • Γνωριμία με τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους που κληροδοτήθηκαν από τους αρχαίους Έλληνες.
  • Η μεταλαμπάδευση των ηθικών αξιών και των ιδεών που προσφέρει η μελέτη των πολιτισμικών έργων και μνημείων.
  • Η κατανόηση των μαθητών του διαχρονικού χαρακτήρα που έχουν οι αξίες και οι ιδέες των αρχαίων Ελλήνων.
  • Η καλύτερη επίδοσή τους στα αντίστοιχα σχολικά μαθήματα, μέσω της καλλιέργειας του ενδιαφέροντος για την αρχαία Ελλάδα και η γνωριμία τους με βασικά μουσεία της Ελλάδας.

Εκπαιδευτικά μέσα

H συμμετοχή.
Οι μαθητές συμμετέχουν προσπαθώντας να βοηθήσουν τους πρωταγωνιστές να βρουν τις λέξεις κλειδιά που χρειάζεται για να τελειώσει η περιπέτειά τους. Ταυτίζονται με τους συνομήλικούς τους ηθοποιούς , παρακολουθώντας αποσπάσματα από τα έργα των λογοτεχνών και πληροφορίες σχετικά με τη ζωή και τα έργα τους.

Η ψυχαγωγία
Οι μαθητές συμμετέχοντας διασκεδάζουν και το ενδιαφέρον τους παραμένει αμείωτο μέχρι την τελική έκβαση της ταινίας. Επίσης είναι ψυχαγωγικό και ενδιαφέρον να ανακαλύπτουν την άρρηκτη σχέση του έργου των παρελθόντος με την σύγχρονη πραγματικότητα.

Η διάδραση
Οι μαθητές αλληλεπιδρούν διαδραστικά μέσω των ειδικών ασύρματων τηλεχειριστηρίων με τα προβαλλόμενα μέρη του έργου. Επιλέγουν σε συνεργασία μεταξύ τους τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που τους γίνονται. Απαντούν σε ερωτήσεις που αφορούν τα εκθέματα, τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.

Το παιχνίδι γνώσεων.
Μέσω των ασύρματων τηλεχειριστηρίων, οι μαθητές καθ΄ όλη την διάρκεια της προβολής της ταινίας συμμετέχουν σε ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι γνώσεων με τη βοήθεια των ηθοποιών, οι οποίοι τους οδηγούν στην σωστή απάντηση, μέσα από στοιχεία που τους δίνουν κατά την διάρκεια της προβολής. Στο τέλος κάθε ερώτησης εμφανίζεται η σωστή απάντηση από τους ηθοποιούς.

Φάσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος

Tο πρόγραμμα χωρίζεται σε τρεις φάσεις :

  • Στην πρώτη φάση, οι μαθητές μπορούν να προετοιμαστούν στον χώρο του σχολείου με δραστηριότητες που προτείνονται, με βάση την ηλικιακή τους βαθμίδα. Σε αυτήν την φάση εισάγονται και κάνουν μια πρώτη προσέγγιση με το θέμα του έργου που αναφέρεταιστην αρχαία Ελλάδα και την πολιτισμική κληρονομιά μας. Οι δραστηριότητες είναι προαιρετικές και κυρίως ψυχαγωγικές και μπορούν να συνδυαστούν με το αντίστοιχο μάθημα της «Ιστορίας», της «Νεοελληνικής Γλώσσας» και της «Λογοτεχνίας» διαθεματικές με άλλα μαθήματα ανά τάξη.
  • Η δεύτερη φάση υλοποιείται από την παρακολούθηση και την διαδραστική συμμετοχή στην εκπαιδευτική ταινία . Μέσα στην αίθουσα, πριν ξεκινήσει η προβολή, οι εμψυχώτριες συζητούν με τους μαθητές για το περιεχόμενο της ταινίας, δημιουργώντας τους έτσι τα πρώτα ερεθίσματα για το θέμα που θα ακολουθήσει. Στη συνέχεια, ξεκινάει η προβολή και η διαδραστική αλληλεπίδραση των μαθητών με τα προβαλλόμενα μέρη μέσω των ασύρματων τηλεχειριστηρίων.
  • Στην τρίτη φάση, μπορούν οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν την επίσκεψή τους με το να διεξάγουν δράσεις ή με το να εκμεταλλευτούν τις γνώσεις που πήραν για να ολοκληρώσουν τα μαθήματατης «Νεοελληνικής Γλώσσας», της «Λογοτεχνίας», της «Ιστορίας», της «Οδύσσειας», των «Αρχαίων Ελληνικων» αλλά και να εντάξουν την λογοτεχνία διαθεματικά σε άλλα μαθήματα, όπως της Γεωγραφίας.

Θεματική που εντάσσεται το εκπαιδευτικό πρόγραμμα

Το παρόν πρόγραμμα εντάσσεται στην θεματική Πολιτισμός και Τέχνη και είναι ένα θέμα με βαθιά σημασία για τον ελληνικό πολιτισμό. Τα θέματα με τα οποία συνδέεται είναι η Ιστορία, η Νεοελληνική Γλώσσα και η Ευέλικτη Ζώνη για το δημοτικό.

Εκπαιδευτικά αποτελέσματα

Οι μαθητές με την παρακολούθηση του προγράμματος :

  • Αφομοιώνουν καιγνωρίζουν τους σημαντικούς σταθμούς της αρχαίας Ελλάδας, μέσω των αρχαιολογικών χώρων και τα σημαντικά έργα των μουσείων, καθώς τους βοηθάει η κατηγοριοποίηση τους και ο ψυχαγωγικός τρόπος προσέγγισής τους.
  • Εντρυφούν βαθύτερα στον ελληνικό πολιτισμικό θησαυρό , μέσα από το ψυχαγωγικό παιχνίδι γνώσεων και ανακαλύπτουν κίνητρα και νέους στόχους για την ζωη.
  • Αποκτούν την επίγνωση ότι ο σύγχρονος κόσμος αποτελεί συνέχεια του παρελθόντος, αλλά και την επίγνωση ότι ο σύγχρονος ιστορικός ορίζοντας συνδέεται άμεσα με τη ζωή του.
  • Καλλιεργούν την ιστορική σκέψη τους και, κατ’ επέκταση, την ανάπτυξη της ιστορικής τους συνείδησης.